Welcome to %s forums

Stay up to date on Hardstyle and Hardcore parties, releases, free/unreleased tracks, DJ mixes, how to produce and much more. International Hardstyle forum

Login Register

Generell Chat

Sweden, Norway and Denmark
Post Reply
Double Phunq
Artist
Norway

Re: Generell Chat

Post by Double Phunq »

Angående Bergen, så er det noe vi nordmenn ser på på samme måten som tyskerne ser på Danmark, som jo er europas hodepine: Helt på tuppen av det sammenhengende kontinentaleuropa, og forsåvidt helt unødvendig geografisk sett.

DirtyTok
State Hero

Post by DirtyTok »

Ahahahahahah _0-
Boys of Willem fan-club owner

Double Phunq
Artist
Norway

Post by Double Phunq »

Hvordan ser dere på idéen om et ekte skandinavisk imperium, hvor man også kunne inkludert Finland, Island og Færøyene? Tenk dere Norge, Sverige, Danmark og de tidligere nevnte landene sammen i en slags moderne union, bare at vi nå har muligheten til å implementere et demokrati på tvers av landegrensene, (i motsetning til tidligere tider hvor både Danmark og Sverige har hersket over Norge).

I disse tider ser behovet større og større ut for at flere står samlet, både med tanke på økonomi, velferd og hva angår arbeidsplasser. Kanskje er dette litt som kommunisme: "Fin tanke, men fungerer ikke i praksis"?

I tillegg ville vår evne til å forsvare våre landeområder øke betraktelig med et sterkere militært samarbeid, og generelt flere mennesker i militær tjeneste. Sammen kunne "vi" blitt en slags konkurrent i verdenseliten, ved siden av Russland, USA og Kina.

Verken noen her, eller jeg, (enda), kan så klart ikke gjøre noe med dette eller komme noen vei med idéen, men hva tenker mine felles vikingfrender om saken?

Jonas
State Hero

Post by Jonas »

Lyder som en god idé, ved bare ikke hvor godt den kommer til at virke i praksis. Men på den anden side, jeg ved ingenting om politik overhovedet. Men det ville være fedt, med et vikinge imperium haha

SCH
Artist

Post by SCH »

Idén dök upp redan för 150 år sedan, när Norge var en del av Sverige men blev aldrig av.

Kulturellt, språkmässigt och ekonomiskt hade det funkat, problemet är bara att Norge hade fått dra ekonomin framåt själv de första åren.
Militär är dock irrelevant i och emd att inget land i Skandinavien är hotat från något håll.
I'm grumpier than you.

Do people even read these?

Double Phunq
Artist
Norway

Post by Double Phunq »

Militæret er irrelevant nå i 2013 ja, men du vet jo ikke hvordan verden og dens problemer har utviklet seg til å bli om 50 år? Jeg mener ihvertfall at militæret er en helt åpenbar tjeneste å ha for å kunne forsvare et land.

Blås i hvem som har mest eller minst fra før av, det ville eventuelt vært en anskaffelse av en ny, felles valuta, som er like mye verdt i hvert av de respektive "medlemslandene", og muligens en fordeling av oppsparte økonomiske midler mellom landene..?

Jonas
State Hero

Post by Jonas »

Gyldenløwe wrote: Blås i hvem som har mest eller minst fra før av, det ville eventuelt vært en anskaffelse av en ny, felles valuta, som er like mye verdt i hvert av de respektive "medlemslandene", og muligens en fordeling av oppsparte økonomiske midler mellom landene..?
One krone to rule them all..
Det lyder pænt cool, men det bliver garanteret til et slags EU 2.0 (igen uden at vide vildt meget om politik, så jeg er muligvis forkert på den)

Double Phunq
Artist
Norway

Post by Double Phunq »

Jonas wrote:
Gyldenløwe wrote: Blås i hvem som har mest eller minst fra før av, det ville eventuelt vært en anskaffelse av en ny, felles valuta, som er like mye verdt i hvert av de respektive "medlemslandene", og muligens en fordeling av oppsparte økonomiske midler mellom landene..?
One krone to rule them all..
Det lyder pænt cool, men det bliver garanteret til et slags EU 2.0 (igen uden at vide vildt meget om politik, så jeg er muligvis forkert på den)
Jeg er STOR motstander av EU, og er sånn sett glad for at Norge ikke er med der. Fortsatt, så er Norge med i EØS-opplegget, og det betyr basicly det samme som at man er med i EU; vi sløser enormt med penger og må forholde oss til omtrent alle reglene EU-folket bestemmer.

Min idé er derimot en mye mer robust union, mer knyttet til nordisk patriotisme og selvstendighet. Derav mener jeg at "vi" kunne konkurrert side om side med den nåværende verdenseliten, som egentlig kun består av USA, Russland og Kina. Tenk en nordisk union, som faktisk hadde hatt samme slagkraft og betydning som det USA har i dag? I mine ører lyder det fantastisk.

Dette hadde selvsagt tatt mange, mange år å gjennomføre i praksis. Men, når man først hadde kommet et stykke i "etableringsfasen", tror jeg man ville sett en fantastisk ny vår for oss her i nord.

SCH
Artist

Post by SCH »

Skandinavien, än mindre norden (+ Finland och Färöarna) kommer aldrig bli den ekonomiska supermakten usa är, ett enat norden skulle inte ens komma ikapp Tyskland ekonomiskt.
Däremot skulle ett enat norden kunna konkurrera med resterande EU.
Angående EU är det en ganska stor anledning till att vi har såpass låga omkostnader jämfört ned t.ex Norge eller Schweiz, så EU är inte endast negativt, det största nackdelen är den fria rörligheten.
I'm grumpier than you.

Do people even read these?

Double Phunq
Artist
Norway

Post by Double Phunq »

Angående økonomien, kan du ikke si sikkert at vi aldri engang hadde forbigått Tyskland. Økonomien forandrer seg fra år til år. Se på Kinas utvikling de siste årene, ingen hadde troen på at de en dag skulle henge med i verdenstoppen av hva økonomisk storhetstid angår. Hvem vet hva som er mest verdifullt å eksportere og distribuere om 50-100 år. Fossilt brennstoff kan ihvertfall ikke være en evig gullgruve. Behov forandrer seg på linje med teknologiens utvikling, som deretter blir til nye menneskelige behov.

Man bør i dette eventuelle tilfellet ikke være opphengt i hva som kan sies å være "svenskesyndromet" i disse moderne tider, også kjent som janteloven. Den som intet våger, intet vinner!

Post Reply

Return to “Scandinavian Empire”